- Деталі
-
Категорія: ППД
-
Опубліковано: Понеділок, 24 грудня 2012, 20:33
-
Автор: Адміністрато�
-
Перегляди: 2486
Янушкевич Лідія Степанівна
завідуюча кафедрою української філології,
вчитель української мови
та літератури вищої категорії,
вчитель-методист
1. Інформація про автора
Прізвище, ім’я, по батькові: Янушкевич Лідія Степанівна
Рік народження: 1956 рік
Освіта: вища
Фах: учитель української мови та літератури
Звання , нагороди: «учитель - методист»; грамота Миколаївського обласного управлінняосвіти; Почесна грамота Міністерства освіти і науки; Відмінник освіти України
Педагогічний стаж: 32 роки
Посада: учитель української мови і літератури
Адреса досвіду: Миколаївська ЗОШ №22
2. Інформація про досвід
Тема: Формування творчої пізнавальної активності учнів на уроках
української мови та літератури
Мета: Активізувати навчальну пізнавальну діяльність учнів, пробудити
учня до творчості, розвинути свідоме ставлення до навчання, створити сприятливі умови для виховання й навчання самодостатньої креативної особистості, яка не загубиться на складних життєвих шляхах
Коли і ким вивчався досвід: 2009-2010 н. р. Цуркан Л. В., методист Миколаївського методичного центру
Ідея досвіду: Пробудити внутрішню енергію учня та спрямувати її на розвиток пізнавальної активності, спонукати до саморозвитку, самовдосконалення
Актуальність: Актуальність обраної теми визначена новими соціальними умовами, які висувають нові вимоги до освіти. Метою навчання зараз є не лише отримання знань, а й розвиток творчої пізнавальної активності учнів, що спонукатиме до самостійного здобуття знань, а значить до зміни особистості учня . Саме творча особистість може бути конкурентоспроможною в сучасному світі, саме цілісна, духовно багата, креативна людина спроможна по-справжньому керувати майбутнім.
Короткий зміст: Під час формування пізнавальної творчої компетентності учнів практикуються традиційні й інноваційні технології. Використовуються такі методи: вербальні (бесіда, лекція, пояснення, розповідь, диспут); пояснювально-ілюстративні (демонстрація, наочності й ТЗН); практичні (вправи, дослідження, самостійна робота учнів над проблемою); інтерактивні (рольові й дидактичні ігри – кросворд, вікторина, аукціон, мовний конкурс, лінгвістична загадка). Методи доповнюються такими прийомами: «Так - Ні», «Чомучка», « Шпаргалка», «Спіймай помилку», «Незакінчене речення», « Мозкова атака», «Ти – редактор», «Вірю-не вірю», «Найрозумніший», «Лінгвоестафета». Працюючи над проблемою, залучаю учнів до творчих видів робіт: написання творів - мініатюр, творів - перевтілень у людські почуття, явища природи, образи -персонажів, заохочую дітей до написання власних поезій, казок, оповідань. Застосовую на різних етапах уроку проблемні ситуації, проблемні питання. Наприклад: як розуміти слова Григорія Сковороди, написані на його могилі «Світ ловив мене, та не впіймав»? Чи могла Ліна Костенко сказати про себе: «Я вибрала долю собі сама, а яку саме?». Провожу уроки на текстовій основі, використовуючи краєзнавчі матеріали. Створено збірник дидактичних матеріалів для учнів п’ятого класу з теми «поняття про текст». В основу розроблених завдань цього збірника покладено чотири змістові лінії: мовленнєву, мовну, діяльнісну й соціокультурну («Я і Батьківщина, її природа, історія, рідне село чи місто»). У зв’язку з цим завдання дібрано на формування вмінь мовленнєвої діяльності, на розвиток мовних та мовленнєво-комунікативних вмінь, збагачення мовлення лексичними та стилістичними засобами, а також на вдосконалення загальнопізнавальних творчих вмінь та формування національних і загальнолюдських цінностей за допомогою краєзнавчого матеріалу. Система роботи основана на певному принципі організації пізнавально-творчої діяльності на уроці: учень повинен стати суб’єктом навчальної діяльності, а для цього він повинен оволодіти такими етапами – орієнтаційним, цілевизначення, проектування, організаційний, пізнавальний, контрольно-корекційним й рефлексивно-оцінювальним. Залежно від етапів заняття, проводжу роботу ,акцентуючи увагу на певних аспектах своєї діяльності:
І Етап орієнтації відбувається шляхом позитивної установки на роботу, визначення місця теми уроку, що вивчається в системі, опори на досвід учнів.
ІІ Етап Визначення мети уроку здійснюється через формування пізнавальних інтересів шляхом уведення коментарів до епіграфа, крилатих слів, методом ігрової ситуації.
ІІІ Етап проектування реалізую шляхом обговорення й корекції плану уроку з використанням випереджальних завдань, рефератів, повідомлень, підготовки наочності.
ІV Етап організації плану діяльності практикую в групах і парах , використовуючи опорні схеми, таблиці. Домашня робота пропонується за варіантами, дотримуючись диференціації та можливості вибору.
V Етап контрольно - оціночний. Під час цього етапу використовуються різні способи перевірки: самоконтроль, взаємоконтроль, фронтальний контроль, граматичні та літературні диктанти, різнорівневі тестові завдання, проводиться анкетування, самооцінювання, взаємооцінювання. Така творча співпраця приваблює й захоплює учнів.
Результативність: Запропонована система роботи активно впливає на розвиток обдарувань учнів, їхних здібностей та пізнавальних інтересів. Так за три роки – 30 призерів різноманітних конкурсів олімпіад.
Підвищилась результативність навчальної діяльності учнів (ЗНО – КНД учнів 11-их класів 9 і 4). Результати ДПА (9 клас) показали, що рівень навченості достатній.
Зросла зацікавленість учнів у вивченні предмету, створено умови для саморозвитку та самореалізації (позакласні часи, свята, вікторини).
Підвищився інтерес до пошуково-дослідницької діяльності учнів (Зарецька Вікторія – абсолютний переможець обласного конкурсу дослідницьких робіт «Як парость виноградної лози, плекайте мову», Дем’янова Євгенія – переможець обласного та всеукраїнського конкурсу «Безсмертний подвиг українського народу»).
Зросла фахова майстерність, творча ініціатива та пошук самого вчителя. Янушкевич Л.С. – переможець міського та обласного конкурсів «Енциклопедія дидактичних матеріалів», конкурсу конспектів уроків на текстовій основі, конкурсу методичних об’єднань вчителів української мови та літератури «Методика- практика - досвід».
Заходи: Рівень закладу: творчий звіт. Міський рівень :презентація досвіду роботи на семінарі Школи молодого вчителя, участь у конкурсі фахової майстерності «Методика- практика- досвід». Участь у конкурсі конспектів на тестовій основі і конкурсі «Енциклопедія дидактичних матеріалів». Обласний рівень : презентація досвіду роботи серед учителів української мови Миколаївщини.