- Деталі
-
Категорія: ППД
-
Опубліковано: Понеділок, 24 грудня 2012, 20:33
-
Автор: Адміністрато�
-
Перегляди: 2501
Закора Марія Миколаївна
вчитель початкових класів вищої категорії,
учитель-методист
1. Інформація про автора
Прізвище, ім’я, по батькові: Закора Марія Миколаївна
Рік народження: 1961
Освіта: вища
Фах: учитель початкових класів
Звання, нагороди: Відмінник народної освіти УРСР (1991), старший вчитель (2001), грамота відділу освіти обласної адміністрації (2000), Почесна грамота Міністерства освіти і науки України (2007)
Педагогічний стаж: 27 років
Посада: учитель початкових класів
Адреса досвіду: Миколаївська спеціалізована I-III ступенів школа № 22 з поглибленим вивченням англійської мови з 1 класу Миколаївської міської ради Миколаївської області
2. Інформація про досвід
Тема: Розвиток творчих здібностей молодших школярів.
Ким і коли вивчався досвід: 2008-2009 н.р. Алабушева І.І., заступник директора з навчально-виховної роботи Миколаївської СЗОШ № 22; Фоміцька Л.В., завідувач кафедрою початкової освіти Миколаївської СЗОШ № 22.
Ідея досвіду: Від пізнавальної мотивації через процес навчально-пізнавальної
діяльності учнів на уроці під керівництвом вчителя до розвитку творчих здібностей молодших школярів.
Мета: Створення позитивного емоційного фону процесу пізнання. Пробудження в дитини радості творчості та пізнання. Створення оптимальних передумов для самореалізації особистості школяра. Визначення творчості як типу мислення (мисленнєва діяльність).
Розвиток здібностей і уміння мислити сміливо, творчо, нестандартно, використовуючи можливості, які дала дитині природа. Розвиток продуктивного мислення та розкриття творчих здібностей учнів. Формування вміння застосовувати отримані знання у реальному житті.
Короткий зміст: Якщо дитині надто все пояснювати, не давати можливості знаходити істину самостійно, то в кращому випадку у неї можна розвинути так зване репродуктивне мислення. Таке навчання не буде сприяти розумовому розвитку і навряд дитина сформується як творча особистість. Навчання має бути цікавим, захоплюючим, але не надто легким, оскільки труднощі – відправні точки мислення. Наукові поняття не засвоюються і не заучуються дитиною, а виникають і складаються завдяки безпосередньому залученню її у процес, який вимагає застосування самостійних міркувань, роздумів, спостережень, висування гіпотез, розв’язання завдань дослідницького характеру, перевірки правильності й узагальнення висновків. Це становиться сходинкою для розвитку творчих здібностей учнів. Творчо працюючий вчитель ставить перед собою два найголовніших питання: що саме і в який момент буде для учнів творчістю на уроці? Яка база необхідна для того, щоб учні мали бажання і здатність розв’зувати творчі завдання? Такою базою є пізнавальний інтерес, що виступає і метою виховання, і засобом формування особистості, і умовою ефективності навчального і виховного процесів, і значущим мотивом учіння, і елементом структури особистості. Отже базові знання є підґрунтям для розвитку пізнавального інтересу, а той у свою чергу дає спроможність для виконання творчих завдань. Розвиток психічних процесів: пам’яті, уваги, уяви є основою для розвитку продуктивного мислення та творчих здібностей учнів. У роботі наводиться система вправ для розвитку слухової та зорової пам’яті молодших школярів, комбіновані завдання на тренування пам’яті, уваги та швидкості реакції, завдання для тренування асоціативного та логічного мислення. Усі завдання розраховані на пошукову діяльність учнів, неординарний, нетрадиційний підхід та творче застосування набутих на уроках знань та умінь. Систематичне використання завдань у навчально-виховному процесі допоможе вчителю розвинути в кожного учня гнучкість мислення, навчити кожну дитину логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблеми, не заучувати, а думати, самостійно робити висновки, знаходити оригінальні рішення, - отже розвивати творчі здібності молодших школярів.
Експертна оцінка
1.Запропонована робота освітлює шляхи розвитку в молодших школярів творчих здібностей, починаючи з зацікавленості та розвитку пізнавального інтересу.
2.У роботі наведені умови, при яких найпростіші репродуктивні види діяльності учнів перетворюються на творчу діяльність.
3.Робота дає приклад системи завдань щодо розвитку психічних
процесів: пам’яті, уваги, уяви, мовлення, мислення.
4. Теоретичну і практичну частину даного педагогічного досвіду можна використовувати з метою розвитку в учнях початкової школи творчого потенціалу, здібностей, мисленнєвої діяльності.
5. Залучення школярів до процесу самостійного (пошукового) здобуття знань буде запорукою міцних знань та стане сходинкою для розвитку творчих здібностей учнів.
6. Слід зазначити, що формування в учнів творчих здібностей – процес довготривалий за часом, тому робота вчителя з даної теми буде продовжена.
7. Працюючи над даною проблемою, учитель проявив себе як інтелектуальна творча особистість, здатна опановувати та втілювати у практику своєї роботи сучасні інтерактивні технології.
8. Рекомендовано: випустити збірку вправ з розвитку творчих здібностей учнів для використання вчителями початкової школи.