- Деталі
-
Категорія: Методичний порадник
-
Опубліковано: Понеділок, 21 січня 2013, 21:39
-
Автор: Ліпатникова Світлана
-
Перегляди: 7720
Науково-методичні основи ефективності сучасного уроку
Серед загальних вимог до уроку можна виділити такі:
• особистісна спрямованість навчання з урахуванням інтересів учнів, потреб, нахилів, здібностей і життєвих настанов;
• проведення уроку на основі сучасних технологій, наукових досягнень, передового педагогічного досвіду, закономірностей навчального процесу;
• оптимальне поєднання різноманітних форм і методів роботи;
• встановлення міжпредметних зв'язків, опора на знання та навички, сформовані раніше і в процесі вивчення різних навчальних дисциплін;
• активізація розвитку всіх сфер особистості учня: мотиваційної, пізнавальної, емоційно-вольової, фізичної, моральної тощо;
• логічність, умотивованість і емоційність усіх етапів навчально-пізнавальної діяльності дітей;
• формування системи наукових понять, навчальних умінь, навичок, розумових операцій,
мислення, ефективної методики навчальної діяльності;
• ефективне застосування сучасних дидактичних засобів, особливо комп'ютерних;
• тісний зв'язок із життям, особистим досвідом учнів, практичними справами, суспільним життям;
• формування мотивації навчально-пізнавальних дій, професійного становлення, потреби постійної самоосвіти;
• діагностика, прогнозування, проектування і планування кожного уроку.
"Метод навчання має бути таким, щоб зменшувати для учнів труднощі навчання, не збуджувати в них невдоволення та не породжувати відрази до наступних занять", - наголошував Я.Коменський. Це повинен пам'ятати кожен учитель.
Перед початком вивчення теми педагогу слід проаналізувати навчальний матеріал:
• поняттєвий;
• логічний (послідовність формування наукових понять та взаємозв'язків між ними);
• психологічний (формування психічних якостей, розумових операцій);
• виховне значення;
• дидактичний аналіз (визначення форм і методів навчальної діяльності).
Важливо:
• чітко визначити мету навчання, забезпечити сприйняття її учнями, актуалізувати опорні знання, показати місце нового матеріалу в системі знань, умінь і навичок учнів;
• продумати викладання нового матеріалу різними способами та усвідомлене сприйняття його учнями, корекцію та уточнення сформованих знань;
• спрямувати самоорганізацію учнів на застосування здобутих знань на практиці, на формування навчальних умінь і навичок;
• забезпечити зворотний зв'язок, контроль результатів навчання, визначення рівня сформованості понять, умінь та навичок, ступеня реалізації розливальних і виховних завдань;
• підбити підсумок вивчення теми, проаналізувати отримані результати.
У структурі підготовки вчителя до уроку виділяють 5 етапів:
1) вивчення навчальної програми та конкретної теми (тематичне планування);
2) вивчення методичної літератури з теми;
3) аналіз теоретичного матеріалу конкретного уроку, зіставлення його з рівнем підготовки та розвитку учнів, продумування методики викладання;
4) підготовка засобів навчання (обладнання, наочність, форми й методи роботи);
5) розробка плану уроку.
Важливим завданням навчальної діяльності педагога є розвиток творчих здібностей школярів. Його майстерність полягає в тому, щоб залучити всіх учнів до розв'язання різноманітних творчих завдань: виконання вправ на виявлення протиріч, конструювання заданих ситуацій, завдань-головоломок, завдань-проблем, парадоксів.