- Деталі
-
Категорія: Тобі, першокласнику!
-
Опубліковано: Понеділок, 26 березня 2012, 01:36
-
Автор: Адміністрація
-
Перегляди: 14703
ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ
МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Інтелектуальна готовність.
Сформованість функцій мислення
Оцінювання логічного мислення дитини – розумових операцій аналізу й узагальнення.
ЗАВДАННЯ № 1 «Виключення»
Обладнання: малюнки на яких зображені різні предмети по 4 на кожній картці. Усього є 6 карток, перша – тренувальна.
Техніка проведення: дитині показують картку із зображення 4-х предметів (принцип: 3 предмети об'єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття) і просять назвати їх. Після чого ставиться питання: «подивись уважно і скажи, який тут предмет зайвий і чому? Який не підходить? Чому? А які 3 з них мають щось спільне?»
Оцінювання відповіді дитини:
слабкий рівень: дитина допускає помилки у виділенні зайвого предмету і неправильно називає узагальнюючі слова чи не знаходить їх в усіх шести завданнях;
середній рівень: дитина правильно виконує завдання за трьома картками;
достатній рівень: правильно виконує завдання за четвертою і п'ятою картками;
високий рівень:дитина правильно знаходить зайвий предмет і називає узагальнююче слово у 6 завданнях.
Оцінювання рівня сформованості таких операцій мислення, як аналіз, синтез (що ведуть до порівняння)
ЗАВДАННЯ № 2 «Аналіз, синтез, порівняння»
Техніка проведення: дитині показують знайти спільне і відмінне двох порівнюваних понять або об'єктів
Пари для порівняння:
Літак
М'яч
Вовк
Місто
Береза
Зима
День
Людина
|
Метелик
Кавун
Собака
Село
Ромашка
Літо
Ніч
Тварина
|
Завдання можна давати як у словесному так і наочному вигляді.
Оцінювання відповіді дитини:
слабкий рівень: дитина називає тільки ті властивості, які легші для виділення в силу специфіки об'єктів для порівняння;
середній рівень: є хоч одна риса, яку важко виділити (схожа у контрастних і відмінна у схожих об'єктів);
достатній рівень: відмінних ознак у схожих об'єктів і контрастних називається на 1 більше. Їх легше виділити, бо сам характер предметів (понять) стимулює увагу у цьому напрямку;
добрий рівень: схожих і відмінних ознак названо в однаковій кількості;
високий рівень:дитина виділяє більше спільних властивостей у контрастних об'єктів і навпаки, відмінних у схожих предметах чи поняттях.
1.3. Рівні аналітичної функції мислення:
Для оцінки підраховуються всі названі дитиною спільні та відмінні риси разом, а після цього визначається рівень аналізу:
високий – названо 6-8 властивостей і більше;
достатній – названо 4-6 властивостей
середній – названо 2-3 властивості
низький – названо 0-1 властивість
ЗАВДАННЯ № 3 «Зіставлення»
Техніка проведення: дитині пропонується подумати і сказати чим найбільше відрізняються такі предмети, як:
Дитина
Бджола
Лижі
Сонце
Неправда (брехня)
Риба
Хороша людина
|
Ліліпут (карлик)
Муха
Ковзани
Місяць
Помилка
Птах
Погана людина
|
Аналіз результатів:
Готовність дитини до школи виражається в оперуванні суттєвими властивостями при визначенні відмінності між предметами (сонце світить вдень і гріє, місяць – вночі і не гріє)
Оцінювання логіки мислення.
ЗАВДАННЯ № 4 «Назвати протилежне слово»
ВИСОКИЙ
ПОКУПЕЦЬ
ЧУЖИЙ
СКУПИЙ
ЛЕГКИЙ
|
ТОНКИЙ
БРУДНИЙ
ГОРЕ
ПОЧАТОК
ГОСТРИЙ
|
Аналіз результатів:
високий рівень – 8-10 слів
достатній рівень – 5-7 слів
низький рівень – до 5 слів
ЗАВДАННЯ № 5 «Класифікація»
Техніка проведення: матеріалом служить набір карток, у якому 3 геометричні фігури червоного кольору, 3 – синього, 3 – зеленого, 3 – жовтого. Сред фігур 4 трикутники, 4 прямокутники та 4 кола. В наборі 6 великих фігур, 6 маленьких фігур, 6 середніх тощо.
Дитині показують набір карток і пояснюють, що на них намальовані різні фігури.
Завдання дитини – знайти 3 принципи класифікації: за величиною, за кольором, за формою
Аналіз результатів: діти з достатнім рівнем шкільної зрілості виконують 2-3 види класифікацій без сторонньої допомоги, а з високим – 3 види класифікацій.
Подібні завдання можна запропонувати на прикладі 16 карток із зображенням птахів, риб меблів, посуду і так далі по 4 картки у кожній групі – як у завданні «Виключення». Завдання дитини – розкласти малюнки на 4 купки так, щоб у кожній малюнки були чимось схожі й можна бало б їх назвати одним словом.
Оцінювання гнучкості мислення дитини.
Дослідник пропонує дитині уважно прослухати «хитру» задачу і здогадатися, як її розв'язати.
1.Йшла бабуся з магазину і несла кошик яєць, а одне упало. Скільки яєць лишилося?
2.Двоє коней пробігли по 2 км. Скільки кілометрів пробіг один кінь?
3.Курка на одній нозі важить 2 кг. А скільки вона важитиме на двох ногах?
4.Уяви собі, що ти машиніст поїзда. Поїзд їхав до Києва 2 доби. Скільки років машиністові?
Аналіз результатів
Дитина з високим рівнем мислення повинна розв'язати не менше 4 задач, з достатнім – 3, з середнім – 2, а з низьким – 1-0.
2. Розвиток пам'яті
2.1.Оцінювання короткочасної слухової пам'яті дитини
ЗАВДАННЯ № 6 «Каскад слів»
Техніка проведення: список з 10 слів, які дитина добре знає (або малюнки)
Інструкція: «Зараз я читатиму тобі слова. Постарайся запам'ятати їх. А тепер повтори, будь ласка, ті слова, що ти запам'ятав (ла), у будь-якому порядку»
Оцінювання відповіді дитини:
високий рівень – 8-10 слів
достатній рівень – 6-7 слів
середній рівень- 4-5 слів
низький рівень – 2-3 слова
2.2. Довільна образна пам'ять
Оцінювання довільної образної пам'яті.
Дитині показують 8 карток із зображенням різних предметів, добре їй знайомих, і карту, розділену на 24 клітинки.
Кожному зображенню на картці мають відповідати 3 зображення на карті: одне – ідентичне, друге – відрізняється якоюсь деталлю, третє- схоже лише загальним силуетом. Усі три зображення повинні бути виконання в одному кольорі.
Перед дитиною кладуть картку і говорять: «Я тобі показую маленькі картки, ти запам'ятай, що на них намальовано і знайди таку саму картинку на великій карті».
Час демонстрації однієї картки – 1-2 секунди.
Аналіз результатів:
високий рівень – за 7-8
достатній рівень – за 5-6
середній рівень – за 4
низький рівень – показує ідентичне чи схоже із загальним силуетом зображення за 2-3 картками
3. Розвиток мови.
3.1.З'ясування наявного в дитини необхідного словникового запасу.
ЗАВДАННЯ № 7 «Дослідження узагальнень»
Назви предметів, що належать до різних значеннєвих груп:
- Яких ти знаєш тварин (свійських і диких)?
- Яких ти знаєш птахів, риб, комах?
- Які ти знаєш дерева, квіти?
- Які ти знаєш овочі, фрукти, людей?
- Який ти знаєш одяг, взуття?
Аналіз результатів:
високий рівень – не менше 5 видів у кожному родовому понятті
достатній рівень – називає не менше 3 видів у кожному родовому понятті
низький рівень – не називає і половини видів у кожному родовому понятті
ЗАВДАННЯ № 8 «Ознаки предметів»
Назвати як найбільше ознак з кожного з перерахованих нижче предметів з переобліком характерних для них величини, ваги, форми, кольору, смаку, запаху, матеріалу, приналежності тощо. Наприклад: яблуко – велике, важке, кругле, червоне, солодке, свіже...
стіл, стрічка, куртка, заєць, кавун, лимон, собака, плаття
Оцінювання психологічної зрілості за тестовою бесідою.
( за А.Керном – Я Йєрасеком)
Застосовується для встановлення контакту з дитиною, орієнтованого оцінювання загального розумового розвитку дитини, її уявлень про довкілля, рівень сформованості розумових операцій і розвитку зв'язного мовлення.
Оцінювання результатів бесіди:
Результат тесту вираховується за сумою балів, отриманих з окремих запитань.
12-15 балів - «незрілі», низька зрілість
20-24 бали - «середньо-зрілі», середня зрілість
24-29 балів - «шкільно-зрілі»
Дитина 6 років має знати
№
|
Запитання
|
Повна
|
Неповна
|
Неправильна
|
1
|
Назви свої прізвище, ім'я, по-батькові
|
|
|
|
2
|
Назви прізвище, ім'я, по-батькові мами, тата.
|
|
|
|
3
|
У тебе є сестра чи брат? Хто з вас старший?
|
|
|
|
4
|
Скільки тобі років? А скільки буде через рік, два?
|
|
|
|
5
|
Зараз ранок чи вечір (день чи ранок)?
|
|
|
|
6
|
Коли ти снідаєш – увечері чи вранці? Обідаєш уранці чи вдень? Що буває раніше – обід чи вечеря? День чи ніч?
|
|
|
|
7
|
Де ти живеш? Назви свою домашню адресу
|
|
|
|
8
|
Ти любиш малювати? Якого кольору олівець,..........?
|
|
|
|
9
|
Яка нині пора року – зима, літо, осінь чи весна?
|
|
|
|
10
|
Що робить листоноша, лікар, учитель....?
|
|
|
|
11
|
Навіщо потрібен у школі дзвоник, парта, портфель?
|
|
|
|
12
|
Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого тобі потрібні очі, вуха?
|
|
|
|
13
|
Яких звірів ти знаєш? Яких птахів?
|
|
|
|
14
|
Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?
|
|
|
|