- Деталі
-
Категорія: Шкільний практичний психолог
-
Опубліковано: Неділя, 04 травня 2014, 22:22
-
Перегляди: 1544
ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЄЇ ДИТИНИ?
Як можна зрозуміти складний світ дитини: відкрити його таємниці, зайти те, що найбільше її цікавить, хвилює? Отже, — те, що пов’язано з творчістю, талантом.
А чи замислювались Ви, дорогі батьки, над тим, наскільки ефективним є ваш вплив на розвиток дитини?
Пропонуємо вам невеличку анкету, вiдповiвши на запитання якої, ви самі зможете його оцінити. Анкета створена на підставі узагальнення матерiалiв з досвіду виховання обдарованих дітей. В основу їх покладено добірку запитань, складену Д.Льюїсом (1979 р.).
АНКЕТА
1.
|
Яка Ваша освіта: середня, середня спеціальна, вища? (Потрібне пiдкреслiть)
|
2.
|
У якій сфері людської дiяльностi Ви працюєте (медицина, освіта, економіка, право, військова, спорт i т.п.)? Ваша професія?
|
3.
|
Чим захоплюєтесь у вільний час?
|
4.
|
Чи на всі запитання дитини Ви вiдповiдаєте так терпляче та відверто, як це можливо?
|
Так
|
Iнодi
|
Ні
|
5.
|
Чи сприймаєте серйозно “дорослі” запитання та висловлювання дитини?
|
|
|
|
6.
|
Чи є у Вас вдома стенд (місце), на якому дитина може демонструвати свої роботи?
|
|
|
|
7.
|
Чи сварите дитину за безлад у її кiмнатi чи на столі, якщо це пов’язано з творчими заняттями i робота ще не закінчена?
|
|
|
|
8.
|
Чи є у дитини кімната виключно для її занять або частина кімнати (потрібне підкреслити)?
|
|
|
|
9.
|
Чи доручаєте дитині доручення, які їй під силу?
|
|
|
|
10.
|
Чи допомагаєте дитині будувати її власні плани та приймати рішення?
|
|
|
|
11.
|
Чи берете дитину у мандрівки цікавими місцями?
|
|
|
|
12.
|
Чи допомагаєте дитині удосконалити результат її роботи?
|
|
|
|
13.
|
Чи встановлюєте для дитини прийнятний поведінковий стандарт (у межах “розумного”) i слідкуєте, щоб вона його дотримувалась?
|
|
|
|
14.
|
Чи говорите дитині, що вона гірша за інших дітей?
|
|
|
|
15.
|
Чи караєте дитину, принижуючи її?
|
|
|
|
16.
|
Чи забезпечуєте дитину книгами та матеріалами для її улюблених занять?
|
|
|
|
17.
|
Чи привчаєте дитину мислити самостійно?
|
|
|
|
18.
|
Чи привчаєте дитину до читання з дитинства?
|
|
|
|
19.
|
Чи спонукаєте дитину вигадувати iсторiї, фантазувати?
|
|
|
|
20.
|
Чи дозволяєте дитині брати участь у плануванні сімейних справ та мандрівок?
|
|
|
|
21.
|
Чи хвалите дитину за вивчені вiршi, розповiдi, пiснi?
|
|
|
|
22.
|
Чи вчите дитину Вільно спілкуватися з дорослими будь-якого вiку?
|
|
|
|
23.
|
Чи розробляєте практичні експерименти, аби допомогти дитині більше дізнатися про щось?
|
|
|
|
24,
|
Чи дозволяєте дитині гратися з усіляким непотребом?
|
|
|
|
25.
|
Чи спонукаєте дитину знаходити проблеми i потім розв’язувати їх?
|
|
|
|
26.
|
Чи знаходите в заняттях дитини щось гідне схвалення?
|
|
|
|
27.
|
Чи існують теми, які зовсім виключаєте у обговореннях із дитиною?
|
|
|
|
28.
|
Чи даєте дитині можливість самій приймати рішення?
|
|
|
|
29.
|
Чи допомагаєте дитинi знаходити телепрограми, якi заслуговують на увагу?
|
|
|
|
30.
|
Чи розвиваєте в дитині позитивне сприймання її здібностей?
|
|
|
|
31.
|
Чи відсторонюєтесь від невдач дитини, говорячи: “Я теж цього не вмію”?
|
|
|
|
32.
|
Чи заохочуєте в дитині максимальну незалежність від дорослих?
|
|
|
|
33.
|
Чи віддаєте перевагу самостійному виконанню головної частини роботи дитиною (за яку вона сама взялася), навіть якщо не впевнені в позитивному кінцевому результаті?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання результатів:
Спочатку згідно з ключем підрахуйте бали.
Запитання № 1:
“вища” - 2 бали,
“середня спеціальна” - 1 бал,
“середня” - 0 балів;
Запитання № 2 (бали нараховуються залежно від того, наскільки багато знань та творчого підходу потребує професія):
“потребує багато знань та творчого підходу” - 2 бали;
“так собі” - 1 бал;
“стереотипна дiяльнiсть” - 0 балів;
Запитання № 3:
якщо є хобі - 2 бали;
немає - 0 балів;
Запитання №№ 4, 5, 6, 8, 9,10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20,21, 22, 23, 24, 25, 26, 8, 29, 30,32, 33:
“так” - 2 бали;
“іноді” - 1 бал;
“ні” - 0 балів;
Запитання №№ 7, 14,15, 27, 31:
“так” - 0 балів,
“Iнодi” - 1 бал,
“ні” - 2 бали.
Складіть суму балів за трьома шкалами та оцiнiть рівень вiдповiдного показника:
• інтелектуального розвитку (шкала включає запитання №№ 1, 4, 5, 16, 18, 20, 23, 27, 29);
високий рівень — 15-18 балів;
середній — 5-14 балів;
низький — 0-4 бали;
• творчих досягнень (запитання
№№ 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 19, 22, 24, 25):
високий рівень — 19-22 бали;
середній — 5-18 балів;
низький - 0-4 бали;
• здатності до саморегуляції (запитання №№ 9, 10, 13, 14, 15, 17, 21, 26, 28, 30,
31, 32, 33):
високий рівень – 21-26 балів;
середній — 7-20 балів;
низький — 0-6 балів.
Коли ви підрахуєте свої результати, ви зрозумієте, яким рівням вони
вiдповiдають.
Отже, якщо ваша вiдповiдь перебуває у межах “високого” рівня, можна сказати,
що ви докладаєте всіх зусиль для якнайповнiшого
розвитку у дитини її талантів і здібностей. Ви підтримуєте кожне її поривання,
намагаєтесь сформувати у неї такі риси характеру, як самостiйнiсть,
незалежність, доброзичливість, контактність, вміння організовувати себе i
інших, — характеристики, що є дуже важливими для реалiзацiї творчої
особистості. Крім того, ви розвиваєте у дитини позитивне бачення себе i світу,
прагнете сформувати у неї адекватну самооцінку, що впливає на розвиток
реалістичного та оптимістичного ставлення до себе i світу, а отже, є запорукою
збереження психологічного здоров’я.
Однак тут хочеться поставити перед вами запитання: чи не забуваєте ви у
“єдиному пориві” про свої особисті та інших людей бажання i потреби, чи
привчаєте ви дитину розуміти їх i рахуватися з ними? Якщо —. “так”, то ви
створили “ідеальну” атмосферу для розвитку талановитої особистості.
Середній рівень свідчить про позицію батьків щодо виховання дитини з
погляду “здорового глузду”. Такий пiдхiд, з одного боку, забезпечує більшою
чи меншою мірою розвиток здібностей, з іншого — може його якоюсь мірою
стимулювати або переслідує позицію “невтручання”, надаючи тим самим
дитині свободу дій, можливість діяти згідно зі своїми бажаннями i на власний
розсуд.
Це сприяє до певної міри формуванню суперечливого типу особистості, тобто
такої, яка, виявляючи iнiцiативнiсть, водночас постійно вагається, через те що її
думки, досягнення i переживання не поділяються значущими для неї дорослими
(це не підтвердиться за умови низького інтелектуального розвитку).
Отже, зважаючи на широкий діапазон вiдповiдей, що належать до середнього
рівня, ви можете визначити, де приблизно за числовим значенням знаходиться
ваша вiдповiдь i наскільки вам потрібно вносити зміни у виховання дитини.
Що стосується низького рівня, то чи не спадало вам на думку, що ви багато
часу віддаєте службовим обов’язкам, а на дитину його просто не вистачає? А
може, ви не зовсім уявляєте собі, яким повинне бути виховання? Ці та iншi
причини можуть призвести до збiднiння інтелектуальних вражень та
позитивних переживань дитини внаслідок одноманiтностi середовища,
iнертностi та різних страхів, у тому числі й нового – через надмірну
iмпульсивнiсть, роздратованість, суворість та залякування з боку батьків. Такий
стан справ не тільки не сприяє розвиткові здібностей дитини, а й травмує її
особистість
I останнє – будьте щирі самі з собою. Адже ця анкета – тільки для вас.