Визначення психологічної готовності майбутніх першокласників до шкільного навчання

Категорія: Тобі, першокласнику!
Опубліковано: Понеділок, 26 березня 2012, 01:36
Автор: Адміністрація
Перегляди: 13696

 

 

ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ

МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Інтелектуальна готовність.

Сформованість функцій мислення

Оцінювання логічного мислення дитини – розумових операцій аналізу й узагальнення.

ЗАВДАННЯ № 1 «Виключення»

Обладнання: малюнки на яких зображені різні предмети по 4 на кожній     картці. Усього є 6 карток, перша – тренувальна.

Техніка проведення: дитині показують картку із зображення 4-х предметів (принцип: 3 предмети об'єднані загальним поняттям, а 4-й стосується іншого поняття) і просять назвати їх. Після чого ставиться питання: «подивись уважно і скажи, який тут предмет зайвий і чому? Який не підходить? Чому? А які 3 з них мають щось спільне?»

Оцінювання відповіді дитини:

слабкий рівень: дитина допускає помилки у виділенні зайвого предмету і неправильно називає узагальнюючі слова чи не знаходить їх в усіх шести завданнях;

середній рівень: дитина правильно виконує завдання за трьома картками;

достатній рівень: правильно виконує завдання за четвертою і п'ятою картками;

високий рівень:дитина правильно знаходить зайвий предмет і називає узагальнююче слово у 6 завданнях.

 

Оцінювання рівня сформованості таких операцій мислення, як аналіз, синтез (що ведуть до порівняння)

ЗАВДАННЯ № 2 «Аналіз, синтез, порівняння»

Техніка проведення: дитині показують знайти спільне і відмінне двох порівнюваних понять або об'єктів

Пари для порівняння:

Літак

М'яч

Вовк

Місто

Береза

Зима

День

Людина

Метелик

Кавун

Собака

Село

Ромашка

Літо

Ніч

Тварина

Завдання можна давати як у словесному так і наочному вигляді.

Оцінювання відповіді дитини:

слабкий рівень: дитина називає тільки ті властивості, які легші для виділення в силу специфіки об'єктів для порівняння;

середній рівень: є хоч одна риса, яку важко виділити (схожа у контрастних і відмінна у схожих об'єктів);

достатній рівень: відмінних ознак у схожих об'єктів і контрастних називається на 1 більше. Їх легше виділити, бо сам характер предметів (понять) стимулює увагу у цьому напрямку;

добрий рівень: схожих і відмінних ознак названо в однаковій кількості;

високий рівень:дитина виділяє більше спільних властивостей у контрастних об'єктів і навпаки, відмінних у схожих предметах чи поняттях.

1.3. Рівні аналітичної функції мислення:

Для оцінки підраховуються всі названі дитиною спільні та відмінні риси разом, а після цього визначається рівень аналізу:

високий – названо 6-8 властивостей і більше;

достатній – названо 4-6 властивостей

середній – названо 2-3 властивості

низький – названо 0-1 властивість

 

ЗАВДАННЯ № 3 «Зіставлення»

Техніка проведення: дитині пропонується подумати і сказати чим найбільше відрізняються такі предмети, як:

Дитина

Бджола

Лижі

Сонце

Неправда (брехня)

Риба

Хороша людина

Ліліпут (карлик)

Муха

Ковзани

Місяць

Помилка

Птах

Погана людина

Аналіз результатів:

Готовність дитини до школи виражається в оперуванні суттєвими властивостями при визначенні відмінності між предметами (сонце світить вдень і гріє, місяць – вночі і не гріє)

 Оцінювання логіки мислення.

ЗАВДАННЯ № 4 «Назвати протилежне слово»

ВИСОКИЙ

ПОКУПЕЦЬ

ЧУЖИЙ

СКУПИЙ

ЛЕГКИЙ

ТОНКИЙ

БРУДНИЙ

ГОРЕ

ПОЧАТОК

ГОСТРИЙ

 

Аналіз результатів:

високий рівень – 8-10 слів

достатній рівень – 5-7 слів

низький рівень – до 5 слів

 

ЗАВДАННЯ № 5 «Класифікація»

Техніка проведення: матеріалом служить набір карток, у якому 3 геометричні фігури червоного кольору, 3 – синього, 3 – зеленого, 3 – жовтого. Сред фігур 4 трикутники, 4 прямокутники та 4 кола. В наборі 6 великих фігур, 6 маленьких фігур, 6 середніх тощо.

Дитині показують набір карток і пояснюють, що на них намальовані різні фігури.

Завдання дитини – знайти 3 принципи класифікації: за величиною, за кольором, за формою

Аналіз результатів: діти з достатнім рівнем шкільної зрілості виконують 2-3 види класифікацій без сторонньої допомоги, а з високим – 3 види класифікацій.

Подібні завдання можна запропонувати на прикладі 16 карток із зображенням птахів, риб меблів, посуду і так далі по 4 картки у кожній групі – як у завданні «Виключення». Завдання дитини – розкласти малюнки на 4 купки так, щоб у кожній малюнки були чимось схожі й можна бало б їх назвати одним словом.

 

Оцінювання гнучкості мислення дитини.

Дослідник пропонує дитині уважно прослухати «хитру» задачу і здогадатися, як її розв'язати.

1.Йшла бабуся з магазину і несла кошик яєць, а одне упало. Скільки яєць лишилося?

2.Двоє коней пробігли по 2 км. Скільки кілометрів пробіг один кінь?

3.Курка на одній нозі важить 2 кг. А скільки вона важитиме на двох ногах?

4.Уяви собі, що ти машиніст поїзда. Поїзд їхав до Києва 2 доби. Скільки років машиністові?

Аналіз результатів

Дитина з високим рівнем мислення повинна розв'язати не менше 4 задач, з достатнім – 3, з середнім – 2, а з низьким – 1-0.

2. Розвиток пам'яті

2.1.Оцінювання короткочасної слухової пам'яті дитини

ЗАВДАННЯ № 6 «Каскад слів»

Техніка проведення: список з 10 слів, які дитина добре знає (або малюнки)

Інструкція: «Зараз я читатиму тобі слова. Постарайся запам'ятати їх. А тепер повтори, будь ласка, ті слова, що ти запам'ятав (ла), у будь-якому порядку»

Оцінювання відповіді дитини:

високий рівень – 8-10 слів

достатній рівень – 6-7 слів

середній рівень- 4-5 слів

низький рівень – 2-3 слова

2.2. Довільна образна пам'ять

Оцінювання довільної образної пам'яті.

Дитині показують 8 карток із зображенням різних предметів, добре їй знайомих, і карту, розділену на 24 клітинки.

Кожному зображенню на картці мають відповідати 3 зображення на карті: одне – ідентичне, друге – відрізняється якоюсь деталлю, третє- схоже лише загальним силуетом. Усі три зображення повинні бути виконання в одному кольорі.

Перед дитиною кладуть картку і говорять: «Я тобі показую маленькі картки, ти запам'ятай, що на них намальовано і знайди таку саму картинку на великій карті».

Час демонстрації однієї картки – 1-2 секунди.

Аналіз результатів:

високий рівень – за 7-8

достатній рівень – за 5-6

середній рівень – за 4

низький рівень – показує ідентичне чи схоже із загальним силуетом зображення за 2-3 картками

3. Розвиток мови.

3.1.З'ясування наявного в дитини необхідного словникового запасу.

 

ЗАВДАННЯ № 7 «Дослідження узагальнень»

Назви предметів, що належать до різних значеннєвих груп:

-         Яких ти знаєш тварин (свійських і диких)?

-         Яких ти знаєш птахів, риб, комах?

-         Які ти знаєш дерева, квіти?

-         Які ти знаєш овочі, фрукти, людей?

-         Який ти знаєш одяг, взуття?

Аналіз результатів:

високий рівень – не менше 5 видів у кожному родовому понятті

достатній рівень – називає не менше 3 видів у кожному родовому понятті

низький рівень – не називає і половини видів у кожному родовому понятті

 

ЗАВДАННЯ № 8 «Ознаки предметів»

Назвати як найбільше ознак з кожного з перерахованих нижче предметів з переобліком характерних для них величини, ваги, форми, кольору, смаку, запаху, матеріалу, приналежності тощо. Наприклад: яблуко – велике, важке, кругле, червоне, солодке, свіже...

стіл, стрічка, куртка, заєць, кавун, лимон, собака, плаття

 Оцінювання психологічної зрілості за тестовою бесідою.

( за А.Керном – Я Йєрасеком)

Застосовується для встановлення контакту з дитиною, орієнтованого оцінювання загального розумового розвитку дитини, її уявлень про довкілля, рівень сформованості розумових операцій і розвитку зв'язного мовлення.

Оцінювання результатів бесіди:

Результат тесту вираховується за сумою балів, отриманих з окремих запитань.

12-15 балів - «незрілі», низька зрілість

20-24 бали - «середньо-зрілі», середня зрілість

24-29 балів - «шкільно-зрілі»

 

Дитина 6 років має знати

 

Запитання

 

Повна

Неповна

Неправильна

1

Назви свої прізвище, ім'я, по-батькові

 

 

 

 

2

Назви прізвище, ім'я, по-батькові мами, тата.

 

 

 

 

3

У тебе є сестра чи брат? Хто з вас старший?

 

 

 

 

4

Скільки тобі років? А скільки буде через рік, два?

 

 

 

 

5

Зараз ранок чи вечір (день чи ранок)?

 

 

 

 

6

Коли ти снідаєш – увечері чи вранці? Обідаєш уранці чи вдень? Що буває раніше – обід чи вечеря? День чи ніч?

 

 

 

 

7

Де ти живеш? Назви свою домашню адресу

 

 

 

 

8

Ти любиш малювати? Якого кольору олівець,..........?

 

 

 

 

9

Яка нині пора року – зима, літо, осінь чи весна?

 

 

 

 

10

Що робить листоноша, лікар, учитель....?

 

 

 

 

11

Навіщо потрібен у школі дзвоник, парта, портфель?

 

 

 

 

12

Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого тобі потрібні очі, вуха?

 

 

 

 

13

Яких звірів ти знаєш? Яких птахів?

 

 

 

 

14

Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?