ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО БЕЗПЕЧНОГО ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ТА ЗАНЯТЬ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Категорія: Нормативно-правове забезпечення
Опубліковано: Четвер, 12 лютого 2015, 12:29
Перегляди: 9074

ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО БЕЗПЕЧНОГО ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ТА ЗАНЯТЬ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Проблема дитячого травматизму — одна з найгостріших, а тому до неї прикута увага органів охорони здоров'я, освіти, владних структур, причетних до навчання та виховання дітей. Профілактиці дитячого травматизму нині приділяють значну увагу на всіх рівнях, однак слід констатувати, що травмування дітей — досі часте явище.

За статистикою, випадки травмування у школі найчастіше трапляються під час уроків та занять з фізичної культури.

Відповідно до Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту у дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 2 серпня 2005 р. № 458, та Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 1 серпня 2001 р. № 563, учитель несе особисту відповідальність за збереження життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу, забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних вимог та вимог техніки безпеки під час проведення урочних та позаурочних форм фізичного виховання.

Пропонуємо практичні поради, виконання яких дасть змогу учителю фізичної культури знизити вірогідність отримання травми дітьми, а отже — зробити урок чи заняття більш безпечним.

Протягом першого місяця навчального року учителю фізичної культури слід:

• з 1 вересня по 1 жовтня проводити уроки та заняття без виконання учнями контрольних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 27 листопада 2008 р. № 1078);

• за допомогою адміністрації закладу ініціювати присутність медичного працівника на уроках фізичної культури;

• навантаження на уроках та заняттях підвищувати поступово;

• у разі виявлення негативної реакції організму учнів на фізичне навантаження — зменшувати його поступово, наприклад, після бігу переводити учнів на прискорену ходьбу, а потім — на ходьбу у звичайному темпі;

• проводити з учнями гіпервентиляцію легенів; вимірювати частоту серцевих скорочень (ЧСС).

На першому уроці чи занятті навчального року учитель фізичної культури має:

• опитати кожного учня про стан здоров'я та перенесені протягом літніх канікул захворювання; провести інструктаж з техніки безпеки;

• оформити журнал з техніки безпеки;

• нагадати учням про те, що наявність спортивної форми на уроці фізичної культури та занятті — обов'язкова;

• нагадати про необхідність дотримання гігієнічних норм на уроках та заняттях з фізичної культури.

Перед кожним уроком чи заняттям учителю фізичної культури слід:

• перевірити санітарний стан місця проведення уроку чи заняття;

• опитати учнів про стан їхнього здоров'я (у разі поганого самопочуття учня направити його до медичного працівника);

• перевести учнів, які прийшли на урок чи заняття після хвороби, у кінець колони для виконання завдань з меншим навантаженням;

• перевірити відповідність спортивної форми учнів модулям програми та умовам проведення уроку чи заняття;

• виміряти ЧСС (бажано індивідуально) в учнів, які приступили до уроків чи занять після хвороби або тимчасово направлені лікарем у підготовчу групу;

• нагадати учням правила дотримання техніки безпеки на уроці чи занятті.

Гіпервентиляція (з др.-грец. Ϋπέρ — над, зверху та латин, ventilatio — провітрювання) — процедура інтенсивного дихання, що призводить до зниження вуглекислого газу та підвищення вмісту кисню у крові

На початку уроку чи заняття учителю фізичної культури потрібно:

• підвищувати навантаження на організм учнів поступово;

• підготувати учнів до навантаження; виконати з учнями загально-розвивальні вправи для розминки усіх груп м'язів, а також спеціальні вправи для виконання завдань за модулями програми;

• нагадати учням правила техніки безпеки під час виконання вправ;

• здійснювати контроль за учнями, які за станом здоров'я віднесені до спеціальної та підготовчої медичних груп.

Під час основної частини уроку чи заняття учитель фізичної культури має:

• страхувати учнів під час виконання ними фізичних вправ;

• поступово збільшувати навантаження, не порушуючи структури уроку;

• нагадувати учням правила техніки безпеки під час виконання завдань;

• стежити за зовнішніми реакціями організму учнів на фізичне навантаження;

• коригувати навантаження на організм учнів залежно від результатів вимірювання ЧСС;

• давати окремі завдання учням, які за станом здоров'я віднесені до спеціальної або підготовчої медичної групи;

• контролювати (бажано індивідуально) ЧСС в учнів, які приступили до уроків чи занять після хвороби або тимчасово направлені лікарем до підготовчої групи;

• проводити гіпервентиляцію легенів після значних навантажень;

• протягом уроку тримати у полі зору учнів усього класу.