Золоті правила публічного виступу

Категорія: Шкільний практичний психолог
Опубліковано: П'ятниця, 18 квітня 2014, 09:47
Перегляди: 2897

 

Золоті правила публічного виступу

Для початку пропоную з’ясувати: «Що таке публічний виступ

У ході будь-якого виступу відбуваються одночасно дві речі:

1. Виступаючий бере на себе якесь зобов'язання перед публікою. Він прагне

довести щось таке, що повинно отримати підтримку слухачів і вилитися в якусь дію.

2. Слухачі оцінюють це зобов'язання. «Чи є в цьому сенс?» «Чи точні ці

факти?» «Чи вселяє мені довіру ця людина?»

Ось що ви повинні тримати в пам'яті – це найкраще визначення, якому

повинен відповідати ваш виступ.

По правді кажучи, публіка сподівається від вас почути щось таке, чого не знає вона. Можливо, вам відомий якийсь секрет, яким ви хочете поділитися. Якщо немає, то у вас, можливо, якийсь новий погляд на речі – такий, який слухачі можуть застосувати з користю для себе.

Звичайно, і у виступаючого є свої потреби, Їх багато. Але головне – це потреба в схваленні. Тільки слухачі (журі теж до них належить) можуть її задовольнити  безліччю способів: від присвоєння вашому виступу найвищого балу, до вибуху аплодисментів.

Публіка – це святиня. Не буває публіки, яка ні для кого не представляє

інтересу. Вона повинна бути цікава для вас хоч би тим, що з'явилася на ваш виступ.

Це ж неймовірний комплімент! Люди, що сидять там, в залі, відірвалися від своїх справ, щоб послухати, що ви скажете, і побачити, що ви їм збираєтесь показати.

Ви несете перед ними відповідальність вже тому, що вони тут. Ви зобов'язані

зробити для них все, що тільки зможете. Ми допоможемо вам справитись із цим завданням.

Пропоную ознайомитися з рядом інформаційно-тренінгових вправ, які допоможуть вам «зібратися з думками» перед виступом.

 Вправа «Хвилина»

Мета: Навчитися відчувати час.

Час: 5хвилин

Інструкція: Закрити очі по команді ведучого і через хвилину відкрити їх. Відчути хвилину. У кожного хвилина буде умовна: у когось вона пройде швидше, у когось- повільніше.

Хтось значно поспішає, хтось відстає, достовірну інформацію надасть ведучий.

Таку ж процедуру провести знову, тільки на цей раз відчути потрібно 90 секунд.

Врахувати похибки.

 Вправа «Перші 90 секунд, які вирішують все»

Мета: Навчитися опановувати себе в новій ситуації, зорієнтуватися на виступ

та завоювати публіку.

Час: 5 хвилин.

Інструкція: Якщо ви хочете щоб вас сприйняла публіка, то завоюйте її!

Перші 90 секунд будь-якого виступу – найважливіші. Слухачі, ймовірно, вас бачать вперше, вони, вдивляючись у вас, складають про вас думку, а також приймають рішення, чи слухати вас. Тож дайте їм зрозуміти, як ви раді, що вони тут, зацікавте їх, приєднайтесь до них. Наприклад, це може звучати так: «Мені дуже пощастило мати однодумців або людей, які зацікавлені у вивченні….» 

Дуже важливо «розігріти слухачів». Для цього спершу зосередьте увагу на

якому-небудь своєму прихильнику – людині, чия підтримка вам забезпечена.

Встановивши контакт, не втрачайте його. Хай про це говорить ваш погляд. Хай ця людина зрозуміє, що вона має для вас величезне значення. Ваші голосові звязки можуть донести до слухачів сенс вашого виступу, проте тільки очі здатні завоювати публіку. Тому, відвівши погляд на інше, знову встановіть контакт з вашим слухачем, поглядом подякуйте за підтримку. Потім у вас з’явиться ще один прихильник. Потім ще і ще…

Потроху публіка вже «розігріватиметься». Це схоже на перекличку, тільки очима. Так, підзаряджаючись в ході дружніх контактів, ви змінюєте атмосферу в залі, вона помалу відігрівається, стає не такою статичною.

Зоровий контакт – це розділовий знак. Це зустріч поглядів, яка підкреслює думку, фразу, можливо, навіть одне слово. Найнебезпечніший недолік оратора – блукаючий погляд! Блукаючий погляд свідчить про те, що ораторові ніяково, і майже ніколи не дозволяє добитися зорового контакту.

А тепер перегляньтесь і встановіть між собою зв’язок, який допоможе

кожному розкритися, прибрати бар’єри, подолати невпевненість.

Гра «План виступу»

Мета: Навчитися складати план виступу.

Час: 20 хвилин.

Якщо ви хочете, щоб з плану виступу можна було отримати якусь користь, він повинен бути достатньо простий, щоб тримати його в пам'яті. Настільки простий, щоб і ви не забули, що збираєтесь сказати, і публіка легко запам'ятала, що ви говорили.

По суті цим вимогам відповідає план, відомий з часу Цицерона:

I. Вступ

II. Основна частина

III. Висновок.

Цицерон написав перше керівництво для ораторів (десь близько 100 р. до

н.е.), і його ораторська слава живе ось вже двадцять сторіч. Що не говоріть, а це схоже на безсмертя. І він не втомлювався працювати над планами виступів.

Ось правила для ораторів з його маленької книжки «Про теорію публічних

виступів», книга I:

Шість правил Цицерона для ораторів

I. Вступ ("домогтися уваги").

II. Виклад фактів (фон). Звернути увагу на стислість, ясність, правдивість.

III. Розподіл (області згоди, незгоди, необхідні рішення).

IV. Докази (позиції з невідкладних питань – з свідоцтвами в їх користь).

V. Спростування ("знищення доказів наших супротивників" – не так вже

просто було з Цицероном змагатися).

VI. Висновок «побудований за всіма правилами мистецтва». Це означало,

наскільки я розумію, що варто нагадати публіці про те, яка

відповідальність лежить на ній в даному питанні і з гідністю вийти). 

Якщо хочете, розділи I, II і III можна було б назвати "Розуміння проблеми",

розділи IV і V – "Вирішення проблеми (на противагу іншим рішенням)", а розділ VI – "Вживання заходів".

Інструкція: Пропонуємо, використовуючи ці правила і поради, скласти план вашого власного виступу.

На виконання завдання дається 10 хвилин.

 Вправа «Я молодець тому, що…».

Мета: розвиток емпатії, підвищення самооцінки.

Час: 10 хвилин.

Інструкція: Я вам пропоную похвалити себе за що-небудь. Зараз настав час,

коли хочеться, щоб більше хвалили, але це буває так рідко. І у вас є можливість похвалити себе за що хочете! Отож, продовжуйте фразу «Я молодець тому, що…».

Це додасть впевненості.

 Кінезіологічна вправа

Мета: Розвиток образної пам’яті. Навчити запам’ятовувати слова за

допомогою зорових образів.

Час: 5 хвилин.

Інструкція: Зараз ми перевіримо чи добра у вас пам’ять. Для цього потрібно дорослому прочитати вам десять слів, ви послухаєте, а потім на аркуші паперу напишете, які слова запам’ятали. А потім прочитати інші десять слів, тільки тоді, коли будуть читати слова, постарайтесь з цих слів скласти уявний відеокліп, або мультик чи картинку.

Аналіз:

Скільки слів запам’ятали першого разу і скільки другого разу?

Як ви думаєте, чому така різниця?

Вправа «Як говорити не по папірцю»

Мета: навчити складати схему виступу.

Час: 15 хвилин.

Поставте собі запитання: «Який вигляд буде мати мій виступ, якщо зобразити його на папері на зразок настільної гри».

Візьміть дошку для будь якої настільної гри. Зверніть увагу, що на кожній

ділянці дошки є яскрава картинка, і зображений там персонаж легко

запам'ятовується. На кожній ділянці є щонайменше одна картинка. Шлях, по якому вам потрібно пройти, виділений кольором, його добре видно. Слів на дошці мало, тому вони легко запам'ятовуються.

Вся дошка – це, по суті, чудова підказка, яка сприймається майже миттєво,

тому що втілена в тій формі, в якій у більшості людей все відображається в пам'яті, – у формі зорових образів. 

Цей прийом – уявити ваш виступ у вигляді зорових образів – може виявитися

корисним вам у двох випадках:

1. Створюючи зорові образи для такої схеми, ви малюватимете уявні

картинки, які утримуються в голові набагато довше, ніж слова. Ці

картинки міцно закарбуються у вашій пам'яті, і виявиться, що ви зможете

пригадати зміст вашого виступу майже без всяких зусиль.

2. Крім того, ви зможете використовувати свою маршрутну схему замість

суфлера. Візьміть її з собою на виступ і покладіть в таке місце, щоб її було

видно. Ви побачите, що «читати» її можна з відстані метра три або навіть

більше і що, час від часу поглядаючи на неї, ви у будь-який момент

зможете орієнтуватися, в якій її точці знаходитеся. До того ж, ви

переконаєтеся, що, маючи під рукою схему, ви менше хвилюватиметесь.

Пропоную, використовуючи ці поради, скласти схему вашого

виступу. На виконання завдання дається 10 хвилин.

Вправа «Як підготуватися до відповідей на запитання»

Мета: Відпрацювати навички впевнено відповідати на запитання.

Час: 15 хвилин

Припустимо, що ви тільки що виголосили яскраву, змістовну промову перед

журі та аудиторією. Швидше за все, після цього на конкурсі вам стануть задавати запитання.

Але будуть запитання чи ні, ви завжди повинні бути до них готові, тому що

відповіді на них враховуються на конкурсі.

Ви повинні мати досить чітке уявлення про те, які запитання можуть задати, і

що ви на них відповідатимете. Якщо вам зададуть запитання, яке ви не

передбачили, і не знаєте, як на нього відповісти, так і говоріть. Запишіть запитання і скажіть тому, хто його задав, що згодом обов’язково знайдете відповідь на дане запитання. Якщо не можете відповісти на несподіване запитання детально, цілком можна задовольнитися короткою відповіддю «так» чи «ні», часто це краще, ніж відповідь, яка затягується до безкінечності.

Весь секрет відповідей на запитання полягає в тому, щоб передбачати їх і бути до них готовим. І пам’ятайте: кожне запитання, яке вам задають, – пряме свідчення інтересу до вашого виступу. 

Пропоную продумати, які запитання можна задати вам після

вашого виступу і написати їх на аркушах паперу жовтого кольору, залишаючи після кожного декілька незаповнених рядків.

Потім продумайте відповіді на ці запитання, зробіть нотатки, важливі факти,

яскраві фрази чорнилом іншого кольору під кожним запитанням.

На виконання завдання дається 10 хвилин.

 

 Нагадуємо основні правила красномовства:

=слід уникати дієслів наказового способу і таких словосполучень, як «Ви повинні», «Вам необхідно». Замість них краще використовувати нейтральні форми переконання: "Пропоную декілька варіантів вирішення проблеми",  "Спробуємо визначити".

=недопустимий менторський тон. Будь-яку, навіть дуже суперечливу, точку зору висловлюйте так, ніби запрошуєте опонентів до діалогу.

=чітко визначайте закінчення попередньої думки і початок наступної.

=не забувайте робити паузи, щоб звернути увагу на особливо важливу інформацію.

=нічого так не псує враження, як монотонність, тому артистизм завжди доречний (але в міру).

=не поспішайте: слухачам потрібен час, щоб зосвоїти інформацію.

Пам'ятайте, якщо перші слова оратора мають привернути увагу, то останні – посилити ефект виступу.

Промову не слід обривати на півслові, залишити без висновків. Промова має закруглятися, тобто повертатися думками до початку, нагадуючи слухачам, про що хотіли говорити, про що говорили і до яких висновків дійшли. Необхідність саме такого закінчення продиктована тим, що промова сприймається на слух, і слухачі не можуть заглянути на її початок, де їм пояснювали значення обговорюваної теми. Нагадування допомагає зв'язати воєдино всі наведені аргументи й отримати цілісне уявлення про предмет мовлення.

 

Як можна завершити виступ?

  1. 1.Підсумувати сказане, ідеї промови.
  2. 2.Зробити конкретну пропозицію щодо подальших дій.
  3. 3.Загострити проблему, посилити враження від промови.
  4. 4.Повторити основні етапи розвитку теми.
  5. 5.Показати шляхи подолання проблеми, накреслити її можливий розвиток тощо.

 

Ефективним виглядає ілюстрована кінцівка. Для цього можуть бути використані вірші, афоризми, цитати. Це дозволить посилити емоційність та ємкість кінцівки, зробити її більш яскравою.

 

 

Поради щодо завершення доповіді:

Таким чином, закінчення має бути, по-перше, пов'язане з викладеним матеріалом, логічно підсумовувати обґрунтовані тези, по-друге, посилити враження, викликати бажання йти назустріч устремлінням оратора. Тому над фіналом треба сумлінно працювати, вибравши оптимальний варіант, короткий за формою, але змістовний.

Як у кожній справі, в публічних виступах дуже важливий досвід. Тому кожне ваше наступне спілкування з аудиторію буде більш вдалим.

 

Успіхів!!!