Скоро в школу

Категорія: Шкільний практичний психолог
Опубліковано: Неділя, 16 жовтня 2022, 22:59
Перегляди: 212

 

СКОРО В ШКОЛУ

Колошкільне практичне Дитинознавство військового часу.. методичка для батьків та вчителів. Я структурувала те, до чого намбатькам, вчителям, директорам шкіл зараз потрібно бути готовими. При будь-якому форматі навчання. Створила просту методичку з непростої теми. Про тещо може зараз проявлятись і що ми можемо робити.

Всі діти (школярі і студенти) – батькиосвітянисупергерої. І у нас відкривається свій новий фронт.

Що потрібно памятати про можливі зміни в НАВЧАЛЬНИХ НАВИЧКАХ (і нормалізуватипояснити дітям і дорослим, що це нормально, ніхто не тупий, не невдаха, що це тимчасово)

1. Літній відкат в знанняхцього року ми не можемо спрогнозувати, скільки часу потрібно відвести на повторення матеріалу. До звичного «літнього відкату» приєднався ще стресце впливає на роботу довгострокової памяті. Дітям важливо пояснити, щоб зняти їх тривогу - все поступово пригадаємо.

2. Багато дітей відвикли писатиручкою на папері. У багатьох точно зміниться почерк, ми можемо спостерігати деякий регрес в письмових навичках. (Все згодом повернеться, важливо частіше і дорослим, і малюкамдавати вправи на розслаблення мязів, памятати, що зараз темп навчання і темп письма буде уповільнюватися)

3. Діти (і дорослі), що пережили досвід травматизаціїчасто на деякий час, поки не стабілізуються, «забувають» правила орфографії. (На наслідки ковіду у багатьох наклався стрес. Можливо, ігри із словами, кросворди, картки будуть допоміжні)

4. Можуть бути складності із предметами та знаннями, що повязані з просторовою орієнтацією ( це одночасно і геометрія, тригонометрія і те, що повязане з прийменникаминадза - підчерез..) (нам потрібні будь-які активності, де б дитина могла створювати 3-д моделілего, пластилін, орігамі, ліпка, спорт, гра на музичних інструментах)

5. Травматичний досвід ускладнює сприйняття абстрактних понятьсаме зараз потрібна наочність, прикладні, практичні, конкретні, зрозумілі знання та дії

6. Навички читанняу кожного з нас (дорослих та дітей) була своя адаптація до стресухтось почав вчитися і більше читати, а хтось досить не може сконцентруватись. Навички читання у дітей можуть погіршитисьнам важливо памятати, що це тимчасово. Все відновиться. (про умови, в яких це може бути швидше - трохи нижче)

7. Довгострокова памятьпроцеси запамятовування інформації можуть бути ускладнені. Коли ми переживаємо стресробота гіпокампу, що відповідає в тому числі і за довгострокову памятьпригнічується (починаємо з маленьких обємів інформації, закріплюємо все в діях, в рухах) – на перервах рухатись обовязково!!!

8. Діти під час навчання можуть крутити щось в руках, гойдатися на стільціце не відволікання, це їх спосіб «відгальмувати» зайві сигналибагато дітей так, навпаки, концентрується. Можливо, включити такі рухируханки в навчальний процес

9. Багато дітей за цей час звикли тримати телефон в рукахце для них символ керованості, контрольованості. Потрібно подумати, що з цим робитиможе, включати додатки в телефонах в процес навчання.

10. Дітей може більше, ніж в інші роки, дратувати те, що не відчувається практичним. Важливо готуватись до питань - як це використовувати, можливо давати більше проектної роботи.

 

Що потрібно памятати про ЕМОЦІЇ та відносини

Ми не знаємо, що може стати тригером для емоційних реакційпід час підготовки уроків ми маємо бути дуже обережні із підбором відео, фото та музики. Бажано знати, через який досвід пройшли родина, щоб надати підтримку, якщо вона потрібна (що робити, якщо у дитини панікая писала і ще буде в онлайн курсі). Будь ласка, уникайте несподіваних звуків

 

БЕЗПЕКА: Будьякий процес навчання починається з відчуття безпеки. (наскільки зараз можливо). Безпекаце наша передбачуваність, знання правил, знання території, недотоканість тілесна, повага до кордонів, зрозумілі правила, «безпечний простір» - коли дитина навіть на своєму місті може «усамітнитися» - вигадати жест, який це показує)

Можна починати урок з того, що всі стукають долонями по столах, створюють із олівців, малюють колосвій захищений простір

 

БЛИЗЬКІСТЬ: Єдністьможливо, починати урок з пісні, співати разом, можливо, створити свій девіз, ритуали привітання - прощання, робити загальні проекти, разом допомагати ЗСУ, висаджувати рослини,

 

СТРУКТУРА: правила, розклад.

 

ПІДТРИМКА: заохочення, фіксація результату

1. Зараз легалізована ненормативна лексикапотрібно одразу вводити правила і домовлятись, що є в вашій спільноті прийнятним

2. Коли ми проживаємо стрес чи травматичний досвід, ми перестаємо відчувати свої потребинагадувати пити, їсти, йти до туалету, рухатись.

3. Лімбічна система не може витримати напругу –– червоні рамочки в презентаціях, гострі кути в рамкахякі накладаються на слайди, емоційні картинки, багато інформації в слайдахможуть викликати перевантаження і неочікувані, неусвідомлені

4. Стрес та травматизація змінює та фрагментує наше сприйняття часу і реальності. Нам обовязково потрібно наголошувати на поточній даті.

5. Чим більше тривоги, тим більше інформаціїпояснень, структури, потрібно розповідатищо за чим буде йти по діях. Правила, рутини, обовязкизараз терапія

6. Повторювати часто своє імяпомітила, що діти часто забувають нові імена (та й старі) (одна із знайомих дівчат сказалапамятаю, що ви СвітланаРойз, а як просто вас звуть не памятаю

7. Під час стресу ми більш "правопівкульні". Діти уважніші до сигналів сенсорних, невербальних, ніж до наших слів. Можуть перевтомлюватись від навантаження контактами, бо за час онлайну від них відвикли. Потрібно робити паузи, пити воду, коли відчуваємо напругуробити руханки

8. Досвід дитини, що зазнала травматизаціїфрагментований. Вона може не памятати того, що ми точно впевнені, що памятати повинна. Нам потрібен звязокминулетеперішнємайбутнє. Якщо дитина повернулась до своєї школи, до місйя, де булапотрібно разом ходити по школі, пригадувати, торкатись речей, що залишились.

9.. Коли ми проживаємо складний досвід, стрес, травматизаціюзмінюється самооцінка, зараз часто діти живуть в режиміочікування невдачі. Їм потрібен досвід перемог і підтримка. Маленькі знайомі завдання, завдання, в яких був би швидкий результат. Святкування перемог дня.

10. Не давати практик із заплющеними очімазараз діти і дорослі не заплющують очей, бо так вони втрачають контроль. І якщо заплющити очі, а раптом буде тривогаце може стати ретравматизаціює

Не просити дихати глибокоглибоке дихання може провокувати більш сильні емоційні проявидихаємо так, як дихається. Намагаємось акцент робити на видосі.

11. Обовязково оговорити все, що повязано із сиренами, укриттями

Важливе правиломи Співчуваємо - не жаліємо. Діти переживають складний досвідале точно впораються. Всі ці пункти не для того, щоб бачити в дітях «бєдашечек» і робити роботу за них. Ми акцентруємо увагу на їх силі і підтримуємо в тому, в чому можемо. Вони точно впораються і ми точно впораємося.

Дітей і дорослих, з якими я зустрічаюсь зараз, я запитую - Яка ваша сила весь цей час вам допомагала, на яку нову навичку ви можете спиратись і перенесете, навіть, в мирний час?

Обіймаю, Родино як хочу безпеки, добрих дорослішань нашим дітям і Перемоги!

Від Світлани Ройз